05 mars 2010

Blommig fredag - Tulpan å fototips

Det blir tulpaner igen, jag tröttnar aldrig på den så här års. Tänkte visa dem inbakat med lite fototips då det blev väldigt uppskattat förra gången. Tulpanbuketten står på samma ställe hela tiden - du som fotograf rör på dig, vilket leda till att du tappar ett och annat kilo så bikinin sitter snyggt till sommaren om den nu kommer....hihiihi.


1)
Jag väljer att fota dem utomhus då ljusförhållande är mycket bättre och bara för att ni inte skall tycka synd om tulpanerna kan jag säga att jag vårdade dem ömt och var inne och värmde både dem och mig mellan tagningarna.


2)
Jag har gått väldigt nära och tagit med vidvinkel. Går man ännu närmre kommer tulpaner att upplevas som extremt stora.


3)
Här har jag gått 15 meter bort och zoomat med 300 mm - effekten blir att det ser ut som buketten står vid klätterstödet/pyramiden, vilket den inte gör utan står på samma ställe som innan. Dock är den vänd så lilla tulpan är fram då jag satte den fel efter uppvärmningen inomhus.

Det är denna effekt man använder ex på film då hjälten springer framför ett brinnande eldklot. Dom har gått väldigt långt bak och zoomar in och hjälten springer egentligen långt från eldklotet.

Bloomimg Friday

Nu skall jag gå och packa upp min nya bukett med tulpaner, och några av dessa är fransig! Trevlig helg till alla!