03 september 2010

Trädgårdsresa 12 - Lavendelgården


Känner du doften?
Lavendelgården

Scenic Sunday

I augusti arrangerades kräftfiske och barnen har en egen kräftfiskardag.

Trädgårdskurser ordnas efter önskemål
Öppet: maj - augusti lördag och söndag kl 10-17.
Om man vill besöka trädgården någon annan tid går det bra att boka på tel 0415-611 75.
Inträde: 80 kr, årskort 200 kr, barn under 18 år gratis.



Förutom denna stora labyrint av lavendel fanns där dammar och man fick låna både flotte och och roddbåt.


Tittade man nära i vattnet fann man dessa små krabater.

eller dessa små skönheter.



Camera Critters




Parken är härligt stor att ströva i och med en liten picknick kan man lugnt var där i flera timmar.


Hittade en blommande lilja som var större än min man och så denna ovanliga färg på Krollijan.


Är det en allt för solig dag gick det bra att söka plats i skuggan.



Tänk vad häftigt det kan bli om man gör om hela till Sepia färg.


eller vilken fördrar du?





Den här ovaliga fjärilen hittade jag på deras utedass. Vet du vad det är?


De har även en liten försäljning av växter som dom delar - jag köpte med mig en ovanlig hem, så pass ovanlig såp jag har tappat bort namnet, men när den blommar i min trädgård skall jag visa den.


Du känner väl doften?

Lavndelgården i Henset, Skåne

LAVENDELGÅRDEN was earlier a traditional Swedish farm where cattle used to be grazing.

Today it is a beautiful garden with lots of plants, ponds with crayfish and small waterfalls.
In the garden you can enjoy the quietness and stroll around among the flower-beds, trees and bushes.

Hopefully you will find new ideas for your own garden.
The garden is private and we are always working with new projects.

The location in the centre of Skåne (south in Sweden), in a landscape with different kinds of beautiful nature, you are close to Brösarps backar, Forsakarl and "Söderåsens Nationalpark".
Nature-lovers and birdwatchers can find places like Krankesjön (Bittern, Black tern and Spotted crake), Fyledalen (eagles and sometime Black stork), Fjällmossen (Pygmee owl) and Vombs ängar (lots of geese) nearby. Excursions can be arranged.

PhotoStory Friday
Hosted by Cecily and Lolli