12 juni 2010

Trädgårdsresa. 1 Sofiero

Hej hela världen! För en vecka sedan återkom jga från en härlig trädgårdsresa i Skåne, fikc då idén att göra lite reportage från just de ställe jag har besökt och kommer att besöka vad gäller trädgårdar

Först ut är
Sofiero!


Sägs att det är en av Europas finaste parker, och mest känd är den för sina Rohodendron som var i full blom när vi var där, för en vecka sedan.

Color Carnival


Doften av den gula Hounungsazalena var söt och oerhört härlig.


Tulpanera var nästan överblommande men vem kan inte njuta av dess fröställningar.

Nytt för mig var clematis hörnan där det slagit rot och dom klättarde sig uppåt!




Men det var inte bara clematisen (Hur uttalar ni detta ord? Några på resan sa Clem´atis, ni då?)







Gången upp till köksträdgården, tänk att ha en sådan Portage.



Formklippt buxbom, jag tror jag måste börja odla min egen så jag också kan kanta mina rabatter.


Tänk att bara sitta här oh njuta!


Tänk den dagen då man behöver en stege i sitt växthus för att få skörda - älskar att det fått växa och stå så länge, ett glas vitt här inte alt för fel. Visste ni att man även kan göra vitt vin på röda druvor, det gäller bara att inte färgämnet i skalet kommer med men kommer lite skal med kan man ju alltid kalla det för rose.


Dagen där var strålande veckar och när man gick genom stora skogar av Rhododrendron , kom man ner till havet och hade en fantastisk utsikt ända till Danmark.


Tycker allt att ni skall ta er en riktig funderare och planera in en utflykt till Sofiero och Skåne. Nästa vecka kommer nästa smultonställe att presnteras, välkomna tillbaka!


Kan ni inte riktigt bestämma er så titta även in till Maloppa - Sofiero