25 juni 2010

Trädgårdsresa 3. - Brantevik

Östelen - en verklig pärla. Vacker året runt, med dessa äppelodlingar i långa banor och med alla dessa konstnärer.
Jag var där när tulpanerna höll på att blomma över och de första clematisen stod i blom.

Vi övernattade i en pittoresk liten hamnstad, Brantevik.


De var trånga gränder och husen var små med härliga trädgårdar att kika in i.


Det frodades över allt.

En liten stinknäva - men jag tycker den doftar gott. Du då?

Träffade även på den vita Nunneörten och den fick följa med mig hem och trängas med den gula som fyller hela min baksida.


Tänk att få sitta i denna härliga solstol och njuta av den perenna gamla sorten av Vallmo.


Råkulla är ett vandrar hem som varmt rekommenderas. När ägaren fick reda på vårt trädgårdsintresse fick vi en privat guidning i deras trädgård.



Är det inte underbart att vara på resande fot, stiga upp och få frukosten serverad? Lite bonus, tänk det var hembakat bröd!



Ville visa detta klipp då det är inspelat just på Råkulla, Vandrarhem.



Montana heter denna skönhet - som fanns rikligt blommande i väldigt många trädgårdar. En liten planta var påväg ner i min handlingskorg ända tills jag fick redan på att den fryser lite om fötterna om den lämnar skåne och risk för att den förkyler sig och dör.



Blomsterlandet sida finns att läsa följande:

"Clematis montana eller som den heter på svenska bergkle- matis är en vårblommande klematis, som blommar på fjolårsveden och skall därmed klippas enligt grupp 1.
Bergklematis trivs bäst i ett skyddat läge där den får en rik blomning i juni månad. Trivs bäst upp till zon 2. Bergklematis blommar i rosa och vita toner och flera av sorterna är behagligt doftande.
Bergklematis härstammar från Himalaya, Nepal och Kashmir, där den växer
klängande över buskar och träd. Bergklematis är en storväxande klematis, som kan bli
över fem meter hög och passar därför klängande mot en vägg eller staket. "


Ps. Glad midsommar!