20 augusti 2010

Trädgårdsresa 10 - Mejselvägen




Tusen trädgårdar!!!
Tänk om man under sin livstid fick möjlighet att besöka så många som 1000 st. Ligger man bara i kan detta bli en verklighet en bra början var den 8 augusti då just "Tusen Trädgårdar" öppnade sina portar. Själv befann jag mig i Hässleholms trakten och kommer här framöver på fredagar att presentera några av dem.

Alla trädgårdar har sin charm och sina guldkorn. I denna trädgården var det för mig "Trädkojan"

Trots ihållande regn fick jag mina minsta döttrar att släppa Ipoden i bilen och klättra upp i denna härliga koja. Där det till varje jul tänds en adventstärna i fönstret.


Pelaran påminde mig om Medelhavet och den in-glasade altanen bidrog med lite värme denna ruggigt kalla dag. Men värmen som strålade ut från värdparet gick inte att ta fel på.


Paradisträdet i krukan till vänster fick jag lära mig hemligheten, man skall hela tiden knipa av nya blad par så att växten grenar sig annars orkar den inte bära upp grenarna. Så nu har jag massa småkrukor av paradisbusken har du vägarna förbi så finns det en kruka att hämta.

Ta en titt i krukan till höger, damen valde att lägga krossade tallrikar i krukan för att hindra frukten från att avdunsta. Nu vet jag vad jag skall köpa på loppis nästa gång!



Damm fanns och även ett fågelbad på framsidan. Där hade dom plockat ut några snygga stenar och lagt den som dekoration vilket jag tycket var grymt vackert!
.


Regn och blåst men en helt UNDERBAR dag!

Tidningen
Skånskan skriver också om denna trädgård!


Tack Kerstin och Lars Sjörén på Mejselvägen i Hässleholm för att jag fick komma dit!