02 november 2009

Trädgårds Tema 11 - Sniglar

Välkommen till Trädgårds Tema, TT!
Avsnitt 11. Sniglar
Vad har NI för sniglar och vad tycker ni om dem???

Mer info. om TT hittar ni genom att trycka på bilden till höger (står även hur man länkar).


Har du haft problem i somras med sniglar, vinbär-, snäckor eller den där mördarsingel?




MÖRDARSNIGLAR
Mördarsniglar är ganska lika våra skogssniglar fast med en röd-brun färg. Namnet mördarsnigel har den fått beroende på att den är otroligt glupsk och äter det mesta som växer i våra trädgårdar. Spanska skogssniglar är detta rätt namnet på mördarsniglar.
Det är inga problem för denna individ att kunna fortplanta sig, beroende på att den är tvåkönad. En snigel kan lägga upp till 400 ägg, därefter dör den och snigel ungarna gräver ner sig i oktober och övervintrar. Mördarsnigelns ägg är 3-4 mm stora vita kulor och finns ner till 10 cm under marken. Till höger ser du en bild på en mördarsnigel, otäcka djur.

Att utrota mördarsniglen är nog omöjligt, utan vi får vänja oss vid att denna finns i trädgården. Man får helt enkelt jobba med att hålla nere antalet sniglar i trädgården. Både Bokus och Adlibris har böcker om hur du på olika sätt kan hålla snigelantalen nere.

Att jaga dessa individer gör man bäst på kvällen. Sätten att avliva dem är många, upp till var och en hur man vill göra, själv använder jag salt som jag strör över dem. Ett annat sätt är att man skaffar ett gäng myskankor som sköter om detta. Detta medför givetvis andra nackdelar, vilka får du fundera ut själv.

Hittade sidan snigelfri.se, där man talar om ett biologiskt bekämpningsmedel, Nematoder. Små rundmaskar som lever under jorden där de angriper och dödar snigeln, förökar sig, och fortsätter angripa nya sniglar. Inga gifter behövs!. Besök sidan för att läsa mer.

Sida, http://www.tradgardar.eu/sniglar.htm



Snigelstaket!
MIn vän, Robert Carlsson har själv snickrat ihop detta och jag rekomendera er att även ni göra detta.
http://blogg.vilsharad.net



Det är bara där vi har grönsaker och annat ätbart som jag satt staket – resten av rabatterna får bli som de blir.
Från början använde jag vanlig papp-spik för att fästa trådarna, men har märkt att de lossar ibland om man våldför sig med grästrimmern eller liknande. En häftpistol kan nog vara trevligare. Viktigt är att tråden är gjord i rostfritt (t.ex Biltema art.nr. 19-004) eftersom den annars rostar mycket snabbt! Galvad tråd funkar inte.



Det sitter såklart en liten transformator inomhus som är kopplad till trådarna. Jag hade en 24V liggande, så det fick bli den. Någonstans mellan 12-24V är nog OK. I serie med sekundärlindningen (ut till trådarna alltså) har jag satt en liten termosäkring på ca 200mA. Det skyddar bra ifall det råkar bli kortslutning men löser å andra sidan inte ut bara för att det råkar vara lite fuktigt ute.

Till en början får man vackert plocka bort redan inkomna sniglar och någon enstaka kan väl ta sig förbi ibland, men sen staketet kommit upp har både sallad, timjan, sparris och jordgubbar (vilka varit favoriter på sniglarnas meny) fått vara ifred.




Fast en del tycker jag är ok, dom vill jag ha lite av i trädgården.



Vad har NI för sniglar och vad tycker ni om dem???




Ps. Ni har väl inte missat att jag lanserat min internetbaserade Trädgårdskurs - Bli med Trädgård!