27 augusti 2010

Trädgårds Tema nr 52 - Rost

Rost, benämning på spröda, porösa och vattenhaltiga järnoxider, vanligtvis bruna till rödbruna i färgen, som bildas då järn korroderar, eller rostar, i närvaro av vatten och syre (oxygen). På grund av rostens porösa natur skyddar det inte det underliggande järnet mot vidare korrosion.

Rost har större volym än järn, vilket gör att det blir sprängverkan, när rost bildas i håligheter i konstruktionen, till exempel springor mellan överlappande plåtar.

---

Rust, expression of the brittle, porous and hydrated iron oxide, usually brown to reddish brown in color, which is formed when iron corrodes, rusts or, in the presence of water and oxygen (oxygen). Due to the porous nature of the grate protects the underlying iron against further corrosion.

Rust has more volume than iron, which makes it burst into effect when the rust is formed in cavities in the design, such as gaps between the overlapping plates.





När det någon som har ett gammat symaskinsbord "Singer" över tar jag tacksam emot det. Har samling på strykjärn och en såg på 2 meter som är väldigt rostiga - skall bara hitta en bra plats för dem i trädgården.

TITTA!!!
Så här mycket rost vill jag också ha i min trädgård!

---
As someone who has a gamma table sewing machine "Singer" takes over I am grateful to it. Have collection of irons and a saw with two feet that are very rusty - is just finding a good place for them in the garden.

LOOK! !!!
How much rust, I also want to have in my garden!


Nästa veckas tema "Dalier" - dessa underbara knölar!



Jag ha Blommig Tisdag här på Trädgårds Temat - då kan DU välja ett följa ett tema jag presenterar eller så visar du något annat blommigt.

Tar bort länklistan då jag fått massa spam - på den! (

Ps. Vinnare på min fotofråga blev Ullis och AnnA!
Svar på fotofrågorna:
1.Dahlia
2.Daglilja(Hemorcallis)
3.Pion
4.Lilja(Lilium)
5.Vingros
6.Krasse


Kommentarer:

Anja sa...
Rost e' flott i trädgården! Det har även jag upptäckt!/Anja

30 AUGUSTI 2010 21:28
Trädgårdsmakare Hillevissan sa...
Här e en till rostälskare;-)

Tack för länkning, den gjorde mig jätteglaaaaad!!
Ha det gott! Hillevi

30 AUGUSTI 2010 21:31
Kerstin Alvesson sa...
Snygga bilder Maria. Jag delar helt klart din uppfattning om rost, snyggt. Ha det bra. // Kerstin

30 AUGUSTI 2010 21:31
AnnCharlotte sa...
Det är fint med rost men nu har jag precis gjort lite betong ;))).en vecka för sent ;))

30 AUGUSTI 2010 23:07
Helens trädgård sa...
Hej Maria!
Jaaa, rost är sååå snyggt!
Kul att ha hittat till din blogg :=)
Ha en bra dag!

31 AUGUSTI 2010 09:17
♥ Eva Linnea ♥ sa...
Snyggt naturtligt rostade saker är SNYGGA! Kram Eva Linnea

31 AUGUSTI 2010 09:33
Cecilia Artista sa...
Snyggt med fina gamla rostiga saker i trädgården. De kan bli en fin kontrast mot ljuva blommor och blad!

Vi bilar ner till Spanien och kommer till Valencia i slutet av september. Så synd att du kommer dit senare. Det hade ju varit jättetrevligt att träffas där!

31 AUGUSTI 2010 13:35
Livsnjutaren sa...
coolt,kanske ska behålla golvljusstaken jag satt ut i mitt loppis,fixa små lyktglas och ha den i trädgården istället;)

31 AUGUSTI 2010 18:41
X-blog sa...
Mmmm... härliga foton!
Ja, vad trevligt det var att ses igen och sitta ner i lugn och ro och prata!!

Ha det fortsatt gott!
Kram!

31 AUGUSTI 2010 20:38
Glädjekällan sa...
Tack för länkningen. Det är något visst med det rostiga, slitna och använda. Prylarna får nästan en själ ;-)
Ha det gott och tack för det trevliga sällskapet i helgen.
Birgitta

31 AUGUSTI 2010 20:59
Heather@myeverydaygraces sa...
I love the rust, burlap and sedum basket... very charming:)




3 SEPTEMBER 2010 10:04
AnnA sa...
Natti Maria!
Vilken överraskning jag fick på posten! TACK så mycket!
Jag har inte hunnit vara så mycket på bloggen denna veckan, så jag hade inte läst om ngn ev vinst.
Jag skickar också med något rostigt bidrag, i slutet på mitt inlägg, för rost det är charm och patina, tycker jag!
Ha det gott!
hälsn
AnnA

4 SEPTEMBER 2010 01:28