23 augusti 2010

Trädgårdstema 51 - "Betong gjutning"






Betong gjutning är väldigt populärt men har ni tänkt på att klä dem med lamöron?


Eller varför inte en hel människorkropp kläd i mosaik baddräkt?


Varför inte tag det i egna händer och låna en bok om betong gjutning eller gå en kurs!






Läs mer hos Ninas Graden tankar


Citerar Ella -

..." jag tänkte dela med mig av lite praktiska tips hur du går tillväga för att gjuta de små rosorna och du kan även använda råden till andra betongprojekt. Jag vet själv hur det är när man hittar ett inspirerande tips men inte får reda HUR man gör! Här kommer mitt försök att beskriva hur jag gick tillväga trots att jag är "nybörjare".

Betongen
Köp finbetong, du hittar oftast detta i 25 kg säckar i välsorterade byggvaruhus. Du kan även använda andra former av betong te.x. lagningsbruk eller reparationsbetong, lite dyrare men ger en slätare yta om du vill ha det. Jag gillar dock den lite "råa" känslan som finbetongen ger.

Formen
Jag som jag skrev HÄR har jag valt att använda en form i silikon egenligen avsedd för muffins till mina små rosor. Smörj gärna formen med lite olja och det gäller framförallt om du använder andra material te.x. plastformar som inte är lika mjuka. Du kan även gjuta en ljusstake av botten på en PET-flaska, använda barnens sandlådeformar, glassburkar, ja utbudet är obegränsat. Bara fantasin sätter gränser."


Nästa veckas tema "Rostat järn"!



Jag ha Blommig Tisdag här på Trädgårds Temat - då kan DU välja ett följa ett tema jag presenterar eller så visar du något annat blommigt.