01 december 2009

Trädgårds Tema 15 - Favorit blomma, utlottning

Tävling avslutad!
Mia med tre bloggar, bild, växter och Hem VANN boken "Engelska trädgårdar".
Karin med bloggen Livsluft - tröstpris.
Annika Christensen med bloggen Naturliga ting - tröstpris.

____________________________________________________________________________________________________________________



Välkommen till Trädgårds Tema, TT!
Avsnitt 15. Favoritblomma

Mer info. om TT hittar ni genom att trycka på bilden till höger (står även hur man länkar).


Vilken blomma i trädgården är din favorit? Har du haft den länge?
Eller är det som hos Annika Christensen - att den ändras med årstiden?

En av mina är i alla fall dalian. Den första akvarellmålningen jag gjorde var av en dalia jag fått med hemifrån när jag bodde som student i Lund på mina 15 kvadrat.
Ett tag ville jag inte ha den i trädgården för den där spanska snigeln bara åt upp den innan den hann blomma. Men sedan jag flyttade till större hus med en stor inglasad altan driver jag upp dem i stora krukor och sätter sedan ut dem, då hinner inte dom bli uppätna men i år kom det nästan inga i alla fall - jag hade fått dålig jord i mina krukor.
Här om dagen såg jag en dalia som var röd och vit, väldigt läcker tyvärr kommer jag inte ihåg var, någon som vet tipsa mig gärna.



Fler Dalier hittar du HÄR!


Tänkte lotta ut en bok "Engelska trädgårdar" av Ulla som en julklapp.
Precis som hos andra får ni en lott om ni kommentarer detta inlägg, två om ni länkar.
Utlottningen pågår fram till och med Julafton.




Nå vad är din favo blomma i trädgården? Skriv, rita eller visa foto på din blogg kom sedan hit och länka.