19 juli 2010

Trädgårdstema 46 - "Rosa"

Trädpion
- har en egen som är hela 5 cm hög, undra just när den blir ett träd?


Vet att jag kommer tillbaka till mina tulpaner men kan inte hjälpa det älskar tulpaner fann denna i en trädgård i Skåne säga att det är en väldigt gammal sort som fanns i trädgården när den köptes för mer än 40 år sedan.


Akleja
kan ses som ett ogräs då den kan frösår sig i hela trädgården men änn user jag den bara som en skönhet!


Aquilegia vulgaris eller akvileja är en växtart vars vilda form är sällsynt i Sverige Den förekommer vanligt endast kring gamla gårdar och kloster, i parker och så vidare och har då antagligen förvildat sig, eftersom den länge varit en omtyckt trädgårdsväxt och lätt självsår sig med stora massor av frön och ratas av rådjur. Däremot är den särskilt omtyckt av humlor,
som är de enda som har en tillräckligt lång tunga, för att nå nektarn i den djupa sporren dit bin och andra pollinerande insekter inte når.

From Wikipedia, the free encyclopedia


Med tre tjejer (4 med mig) i familjen hamnar en och annan rosa klänning i trädgården också, hihihihihi.



Nästa veckas tema "Insekter"!




Jag ha Blommig Tisdag här på Trädgårds Temat - då kan DU välja ett följa ett tema jag presenterar eller så visar du något annat blommigt.

Bloomin´Tuesday - http://msgreenthumbjean.blogspot.com/